Monday, November 23, 2009

Memahami kerangka beragama

Dalam rangka untuk mencapai kebahagiaan abadi di dunia dan akhirat, manusia perlu mewajibkan dirinya dalam mempelajari tentang Dienul Islam seterusnya mengamalkannya.
Rasulullah saw bersabda:

“Barangsiapa yang Allah kehendaki kebaikan baginya maka dia akan difahamkan tentang Dienul Islam” (HR Bukhari, Muslim & Tarmidzi)

Disebabkan Dienul Islam datangnya daripada Allah maka hanya Allah jugalah yang dapat memahamkan manusia tentang Dienul Islam. Oleh sebab itulah, sumber utama manusia adalah Al-Quran disusuli dengan Al-Hadith melalui RasulNya kerana kedua-duanya adalah sumber yang Haq. Mempelajari dan mengamalkan kandungannya adalah satu keuntungan kerana dengan bertambahnya kefahaman manusia dengan Dienul Islam maka manusia akan:

1. Menjadi manusia yang terbaik atau termulia.
• Dalil Al-Quran; Al-Isra’, 17:09
"Sesungguhnya Al Quran Ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang-orang Mu'min yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar"

• Dalil Al-Hadith;
Rasulullah saw bersabda:
“Sebaik-baik orang diantara kamu adalah orang yang belajar Al-Quran kemudian mengajarkannya”

2. Darjat seseorang dinaikkan oleh Allah dengan syarat dia Mu’min.
• Dalil Al-Quran; Az-Zumar, 39:09
"apakah kamu Hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.

• Dalil Al-Quran; Al Mujadillah, 58:11
"Hai orang-orang beriman apabila kamu dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", Maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", Maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.

3. Amal jariah yang tidak terputus walaupun dia meninggal dunia.
• Dalil Al-Hadith:
Daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda:
“Apabila manusia meninggal dunia, putuslah amalannya kecuali tiga perkara:
i. Sedekah jariah
ii. Ilmu yang telah dimanfaatkan
iii. Anak soleh yang mendoakan ibunya. (HR Muslim)

4. Mewarisi ilmu yang dibawa oleh seluruh nabi dan Rasul.
• Dalil Al-Hadith: Rasulullah saw bersabda:
“Barangsiapa yang melintas satu jalan untuk menuntut ilmu, Allah memudahkan baginya satu jalan di antara jalan-jalan ke syurga. Dan sesungguhnya Malaikat menaungkan sayapnya kerana redha kepada orang yang menuntut ilmu. Dan sesungguhnta langit, bumi dan ikan besar dalam air benar-benar berdoa untuknya. Dan sesungguhnya kelebihan ulama’ berbanding dengan seorang abid adalah seperti cahaya bulan purnama dengan cahaya bintang. Semua ulama adalah pewaris bagi nabi-nabi kerana sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar dan tidak pula dirham, akan tetapi mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang berjaya memperolehinya bererti dia telah mengambil keuntungan yang mat banyak.
(HR Abu Daud, Da’rami, Ibnu Majjah dan Ahmad)

No comments:

Post a Comment