Friday, August 12, 2011

Cerpen: Hati Kanvas

(sambungan)

"Saudaraku dalam iman. Persaudaraan umat Islam itu amat penting umpama sebatang tubuh. Apabila salah satu anggotanya sakit maka keseluruhan anggota akan merasa kesakitannya. Kerana itu, manusia tidak boleh hidup bersedirian melainkan telah menemui Tuhannya. Lihat sajalah seekor biri-biri, apabila ianya seekor maka dengan mudah Sang Serigala akan membahamnya namun apabila banyak, Sang Serigala tidak akan mampu menyerangnya. Walaupun kelihatan serigala lebih kuat berbanding sang biri-biri tadi"

"Saudaraku dalam iman. Tidakkah kita pernah merasa tersentuh dengan penderitan yang dialami oleh saudara seIslam kita sekarang. Mereka menjadi bahan ujian benda-benda berbahaya. Mereka dicincang, dibunuh hatta dipenjara dan disisksa, tapi kita di sini masih mampu menggoyangkan kaki, makan dengan selera, mampu berbelanja semahu-mahunya dan bergembira sepanjang masa. Tidakkah kita pernah terfikir akan penderitaan itu sebenarnya adalah tempias daripada kesilapan kita. Tidakkah kita pernah terfiir yang mereka juga inginkan kehidupan seperti kita. Dan ingatlah pesan RasulNya: Tidak beriman di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya seperi mana dia mencintai dirinya sendiri"

Nase terpinga-pinga sekali lagi. Tidak mungkin kanvas ini yang bersuara dan mengeluarkan bunyi yang menyentuh hatinya itu. Mungkinkah pokok itu? atau tasik itu? ataupun burung-burung yang berterbangan itu? Tapi mana mungkin semuanya itu boleh mengeluarkan suara sedemikian rupa. Nase menjadi takut tiba-tiba. Ketakutan yang diumpamakan sepucuk pistol diacukan ke arah kepalanya yang akan meledak bila-bila masa sahaja. Ketakutan yang mengakibatkan segala yang ada disekelilingnya tidak lagi menjadi kedamaian hatinya. Tiada lagi nyamannya tiupan angin yang sepoi-sepoi itu. Tiada lagi kesegaran udara yang menyelubungi persekitaran itu. Hanyasanya yang tinggal hanyalah bunyian jengkerik yang pandai bersembunyi tetapi tidak pandai menutup mulutnya. Nyaring dan menjengkelkan. Kerana bunyian-bunyian itu umpama mengejek dan menghina kehidupannya.

"Ah, sudahlah! Mungkin ini hanyalah mainan hatiku. Apa yang penting lukisan ini perlu ku siapkan sebelum pukul 8.00 pagi esok". Nase meneruskan semula gerakan jemarinya itu. Baginya esok adalah penentu hari keseniannya. Tapi, jari-jemarinya itu tidak ingin memainkan peranannya lagi. Kenapa? Adakah jejari yang lima itu juga ingin memulaukan kerja yang tertangguh seminggu itu? Ataupun hatinya yang belum mahu menerima kenyataan? Ataupun gangguan si Rie itukah puncanya?

"Mungkin aku perlu berehat seketika?" bingkas otaknya memikirkan jalan penyelesaian. Nase berjalan-jalan mengelilingi lukisan kanvasnya itu dengan ayunan kaki yang teramat longlai. Diambilnya sedikit warna hitam, ditekapnya di tengah-tengah kanvas itu menggunakan ibu jari. Pelik tapi menarik. Menarik kerana kejengkelan pada hati-hati manusia yang telah menjadi hitam tak bercahaya. Hitam dan calar-calar di sekelilingnya seperti corak yang indah di sebalik ibu jarinya. Dia berjalan lagi. Serasa ada sesuatu yang ganjil. Sungguh pelik dan ajaib. Di mana silapnya. Tiadapun yang ganjil pada kanvas itu. Hatta warna itupun tiada yang cacat celanya. Jadi dimanakah silap dan ganjil itu? Pelik lagi Pelik.

Lama juga Nase memikirkannya. Jam di dinding telah menunjukkan pukul 5 petang. Entah apa yang sedang berkecamuk di kotak mindanya sehinggakan solat Asar pun dilengah-lengahkan. Mungkinkah lantaran lukisan pelik itu yang penuh dengan lagak emosi dan nafsu kesombongan. Penuh dengan curahan isi hatinya yang selama ini terpedam di dasar tasik itu. Walaupun kelihatan airnya tenang, kocakan yang tidak seberapa akibat tiupan angin sopan namun di dalamnya penuh dengan rumpair yang berduri lagi kemerahan dan berlendir. Berbau hapak lagi membusuk. Walaupun penjuru sebelah kanan atasnya itu penuh dengan bunga-bunga yang indah, harum semerbak mewangi namun semakin hari layu satu persatu. Apa yang tinggal hanyalah rangi-rangi yang tidak berharga lagi. Tiada sesiapapun yang akan menyelami ketenangan airnya itu. Hanya dialah seorang diri, tanpa teman pengubat sepi.

(bersambung)

No comments:

Post a Comment