Wednesday, October 17, 2012

Aduhai... Jadikanlah Aku Bukan Macam Mereka

-->
Aduhai... Jadikanlah Aku Bukan Macam Mereka

Mereka beranggapan
Demokrasi itu indah
Padahal pemimpinnya berkuku besi penuh betina

Mereka beranggapan
Berparti itu kesatuan
Padahal perpecahan dan asobiyah berkebangsaan

Mereka beranggapan
Hiburan itu keamanan jiwa
Padahal penggerak dan penyangak-penyangak syaitan bersekedudukan

Mereka beranggapan
Al-Quran dan hadis itu panduan hidup
Padahal hanya sebagai bahan kalungan ajaib di leher
Padahal sebagai bahan mengkayakan diri
Semuanya diambil secara terpilih-pilih
Yang terasa menguntungkan... bagus baginya
Yang terasa merugikan... diamkan saja
Yang terasa mengenyangkan... sebar-sebarkan
Yang terasa menyakitkan... dinyatakan khilaf
Sedangkan mereka sebenarnya terleka
Pada ajaran nenek moyangnya
Pada cintanya... dunia
Pada kasihnya... nafsu

Mungkinkah mereka beranggapan
Aku akan hidup sampai bila-bila
Aku akan muda sampai bila-bila
Aku akan kaya sampai bila-bila
Aku akan sihat sampai bila-bila
Aku akan lapang sampai bila-bila

Maka Aduhai...
Jadikanlah aku bukan macam mereka

No comments:

Post a Comment