Sunday, January 31, 2010

JANGAN MAIN-MAIN SOAL AGAMA

"Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, berjudi, berhala, mengundi nasib adalah perbuatan keji dari amalan Syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu beroleh kejayaan." Al-Maidah ayat 90.

(Al Azlaam artinya: anak panah yang belum pakai bulu. orang Arab Jahiliyah menggunakan anak panah yang belum pakai bulu untuk menentukan apakah mereka akan melakukan suatu perbuatan atau tidak. Caranya ialah: mereka ambil tiga buah anak panah yang belum pakai bulu. setelah ditulis masing-masing yaitu dengan: lakukanlah, Jangan lakukan, sedang yang ketiga tidak ditulis apa-apa, diletakkan dalam sebuah tempat dan disimpan dalam Ka'bah. bila mereka hendak melakukan sesuatu Maka mereka meminta supaya juru kunci ka'bah mengambil sebuah anak panah itu. Terserahlah nanti apakah mereka akan melakukan atau tidak melakukan sesuatu, sesuai dengan tulisan anak panah yang diambil itu. kalau yang terambil anak panah yang tidak ada tulisannya, Maka undian diulang sekali lagi.)

Ramai yang kata, saya hanya suka-suka, sekadar cuba-cuba. Dan ini diqiyaskan dengan 10 golongan yang dilaknat Rasulullah tentang Arak.

"Rasulullah saw melaknat tentang arak, sepuluh golongan :
(1) yang memerahnya,
(2) yang minta diperahkan untuknya,
(3) yang meminumnya,
(4) yang membawanya,
(5) yang minta dihantar,
(6) yang menuangkannya,
(7) yang menjualnya,
(8) yang makan harganya,
(9) yang membelinya,
(10) yang minta dibelikannya."
(Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah : Tirmidzi : Hadith Gharib : Al-Munziri dalam At-Targhib)

Ini bermakna bukan hanya orang minum, tapi juga yang membawanya juga dilaknat. Cara untuk menutup kuiz-kuiz ramalan mengarut yang berleluasa itu adalah dengan tidak terlibat langsung dengannya. Program itu hanya akan beroperasi bila dilawat, jika tidak pasti akan ditutup, mereka tidak akan beroperasi tanpa pelanggan.

Kaedah Usul Fiqhnya ialah Sadduz Zara'ie (menutup pintu2 kejahatan).

No comments:

Post a Comment