Tuesday, August 30, 2011

Masih berbakikah pahala Ramadhan?

Salam,



Ramai yang keluar daripada Ramadhan, tetapi mereka lupa bahawa mereka mungkin menjadi muflis, iaitu amalan mereka ditolak, atau diambil ganjaran mereka dan diberikan kepada orang lain, atau sehingga satu tahap, dosa orang lain diambil dan dicampakkan kepada mereka!

Mari kita semak, adakah Ramadhan kita masih berbaki, atau ia telah punah sia-sia semoga kita terselamat daripada termasuk dalam golongan ini.


1- Nabi berkata:

من ترك صلاة العصر حبط عمله

«Sesiapa meninggalkan salat `Asar, terhapus amalannya» [Al-Bukhariy/ 594]


Berapa ramaikah antara kita yang berpuasa tetapi meninggalkan salat? Maka masih adakah baki pahala Ramadhan?



2- Abu d-Darda’ berkata:

من ترك صلاة مكتوبة حتى تفوته من غير عذر فقد حبط عمله

Sesiapa yang meninggalkan salat yang ditetapkan sehingga ia luput daripadanya dengan tanpa keuzuran, maka sesungguhnya terhapus amalannya [Al-Iman Libni Abi Syaybah/ 50]


Berapa ramaikah antara kita yang masih liat untuk bersalat saban hari? Maka masih adakah baki pahala amalan yang tinggal?


3- Abu Hurayrah meriwayatkan kata-kata Nabi:

ومن ردت عليه صلاته رد عليه سائر عمله

«Dan sesiapa yang ditolak ke atasnya salatnya, ditolak ke atasnya seluruh amalannya» [Mujma` Az-Zawa'id/ (2/150), Al-Haysamiy menyebut: Isnadnya hasan]


Berapa ramaikah antara kita yang bersalat, tetapi masih jahil dengan salatnya? Atau yang hanya melepaskan batok di tangga? Akan diterimakah salatnya? Maka masih adakah baki pahala amalan yang tinggal?



4- Kata Nabi lagi:

لأعلمن أقواما من أمتي يأتون يوم القيامة بحسنات أمثال جبال تهامة بيضاء ، فيجعلها الله عز وجل هباء منثورا . قال ثوبان : يا رسول الله ، صفهم لنا جلهم لنا أن لا نكون منهم ونحن لا نعلم ، قال : أما إنهم إخوانكم ، ومن جلدتكم ، ويأخذون من الليل كما تأخذون ، ولكنهم أقوام إذا خلوا بمحارم الله انتهكوها .

«Saya mengetahuï kaum-kaum daripada umat saya, mereka akan datang pada hari Qiyamah dengan kebaikan-kebaikan seperti gunung-gunung Tihamah yang putih, maka Allah menjadikannya seperti debu yang berselerak». Sawban berkata: Ya Rasula Llah, sifatkanlah mereka untuk kami, jelaskan mereka untuk kami supaya kami tidak menjadi dari kalangan mereka sedangkan kami tidak mengetahuï. Dia berkata: «Sesungguhnya mereka adalah saudara-saudara kamu, dan daripada kulit kamu, dan mereka mengambil daripada malam sebagaimana yang kamu ambil, tetapi mereka ialah kaum-kaum yang apabila mereka bersendirian bersama larangan-larangan Allah, mereka melanggarnya» [As-Sahih Al-Musnad/ 196, Al-Wadi`iy berkata: Hasan]


Berapa ramaikah pula antara kita yang baik di hadapan orang, tetapi apabila bersendirian, banyak kejahatan yang kita lakukan? Maka masih adakah baki pahala amalan yang tinggal?



5- Kata Nabi:

من أحدث في أمرنا ما ليس فيه فهو رد

«Sesiapa yang memperbaharuï dalam urusan kami, apa yang tiada ada di dalamnya, maka dia adalah ditolak» [Abi Dawud/ 4606, disahihkan oleh Al-Albaniy]


Berapa banyakkah daripada amalan yang kita lakukan adalah sahih menepati sunnah nabi? Berapa banyak pula amalan kita yang selamat daripada pembaharuan, daripada apa yang tiada di dalam agama sebelumnya?



Maka hisablah diri sebelum berbangga dengan amalan anda! Maka masih adakah baki pahala amalan yang tinggal?

WaLlahu a`lam.


Ditulis oleh:
Mohd `Adlan Bin Mohd Shariffuddin
30/08/2011 16:45H
http://ad-diyari.com/
http://www.facebook.com/notes/ad%C3%B6ulin%C3%A9-lacharouphe/ulasan-masih-berbakikah-pahala-ramadhan/271589856185280

Saturday, August 20, 2011

Mari belajar Membuat ROTI CANAI

Kemahiran ini telah dipelajari agak lama yang dipekenalkan daripada seorang rakan kepada rakan kepada rakan dan kepada saya...

Sediakan bahan-bahan untuk membuat roti canai.
1. Tepung Pau
2. Telur
3. Susu
4. Garam
5. Mentega
6. Bekas untuk ulian tepung dan tempat simpanannya

Setelah bahan tersedia... mari kita mulakan proses penyediaannya

LANGKAH PERTAMA

Sediakan 1Kg Tepung Pau, 1 atau 2 biji telur, 1/4 susu + air (dalam gelas minuman), sedikit garam (ikut citarasa) dan air.

LANGKAH KEDUA

Masukkan 1 atau 2 biji telur ke dalam bekas ulian, 1Kg Tepung Pau, 1/4 susu + air, sedikit garam dan uli. Seandainya masih belum sebati maka campurlah sedikit-demi sedikit air (jangan sampai terlalu lembut dan terlalu keras...)

LANGKAH KETIGA
Setelah ulian telah sebati maka mulalah proses membulatkan ulian (sama seperti membuat pau) dan setiap doh tadi disalutkan dengan mentega.

LANGKAH KEEMPAT
Hasil yang telah dibuat tadi disejukkan sekurang-kurangnya 2 hingga 8 jam.

LANGKAH KELIMA
Untuk cara menebar dan memasakkan roti tadi... cubalah tengok-tengok di kedai-kedai yang menjual roti canai....

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.272160116134937.84279.100000228529548

Thursday, August 18, 2011

Pada mereka yang mahu mengerti...


Seringkali terpanggil
Antara intan dan kaca petualang
Menggegar kasih
Merintih cinta
Mencurah duka
Pada kaki-kaki tebal bernanah

Seringkali terpanggil
Untuk mengukir senyuman hambar
Pada bunga-bunga palsu
Yang tak mahu tahu
Erti derita dan hawa nafsu
Malu tak menentu

Seringkali terpanggil
Bagaikan kiambang berdaun serai
Sejemput fatamorgana kisah lara
Hancur tak bernama
Kerana kerdipan bintang kristal
Terperosok di bawah kolong
Tiada seorang pun tahu

Seringkali terpanggil
Tapi masih juga memanggil
Pada kisah-kisah abstrak
Yang hanya dirinya mengerti
Dalam bait-bait kisah
Dalam melodi-melodi cerita
Hanya dirinya sahaja
Dan mereka yang mahu mengerti

Friday, August 12, 2011

Cerpen: Hati Kanvas

(sambungan)

"Saudaraku dalam iman. Persaudaraan umat Islam itu amat penting umpama sebatang tubuh. Apabila salah satu anggotanya sakit maka keseluruhan anggota akan merasa kesakitannya. Kerana itu, manusia tidak boleh hidup bersedirian melainkan telah menemui Tuhannya. Lihat sajalah seekor biri-biri, apabila ianya seekor maka dengan mudah Sang Serigala akan membahamnya namun apabila banyak, Sang Serigala tidak akan mampu menyerangnya. Walaupun kelihatan serigala lebih kuat berbanding sang biri-biri tadi"

"Saudaraku dalam iman. Tidakkah kita pernah merasa tersentuh dengan penderitan yang dialami oleh saudara seIslam kita sekarang. Mereka menjadi bahan ujian benda-benda berbahaya. Mereka dicincang, dibunuh hatta dipenjara dan disisksa, tapi kita di sini masih mampu menggoyangkan kaki, makan dengan selera, mampu berbelanja semahu-mahunya dan bergembira sepanjang masa. Tidakkah kita pernah terfikir akan penderitaan itu sebenarnya adalah tempias daripada kesilapan kita. Tidakkah kita pernah terfiir yang mereka juga inginkan kehidupan seperti kita. Dan ingatlah pesan RasulNya: Tidak beriman di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya seperi mana dia mencintai dirinya sendiri"

Nase terpinga-pinga sekali lagi. Tidak mungkin kanvas ini yang bersuara dan mengeluarkan bunyi yang menyentuh hatinya itu. Mungkinkah pokok itu? atau tasik itu? ataupun burung-burung yang berterbangan itu? Tapi mana mungkin semuanya itu boleh mengeluarkan suara sedemikian rupa. Nase menjadi takut tiba-tiba. Ketakutan yang diumpamakan sepucuk pistol diacukan ke arah kepalanya yang akan meledak bila-bila masa sahaja. Ketakutan yang mengakibatkan segala yang ada disekelilingnya tidak lagi menjadi kedamaian hatinya. Tiada lagi nyamannya tiupan angin yang sepoi-sepoi itu. Tiada lagi kesegaran udara yang menyelubungi persekitaran itu. Hanyasanya yang tinggal hanyalah bunyian jengkerik yang pandai bersembunyi tetapi tidak pandai menutup mulutnya. Nyaring dan menjengkelkan. Kerana bunyian-bunyian itu umpama mengejek dan menghina kehidupannya.

"Ah, sudahlah! Mungkin ini hanyalah mainan hatiku. Apa yang penting lukisan ini perlu ku siapkan sebelum pukul 8.00 pagi esok". Nase meneruskan semula gerakan jemarinya itu. Baginya esok adalah penentu hari keseniannya. Tapi, jari-jemarinya itu tidak ingin memainkan peranannya lagi. Kenapa? Adakah jejari yang lima itu juga ingin memulaukan kerja yang tertangguh seminggu itu? Ataupun hatinya yang belum mahu menerima kenyataan? Ataupun gangguan si Rie itukah puncanya?

"Mungkin aku perlu berehat seketika?" bingkas otaknya memikirkan jalan penyelesaian. Nase berjalan-jalan mengelilingi lukisan kanvasnya itu dengan ayunan kaki yang teramat longlai. Diambilnya sedikit warna hitam, ditekapnya di tengah-tengah kanvas itu menggunakan ibu jari. Pelik tapi menarik. Menarik kerana kejengkelan pada hati-hati manusia yang telah menjadi hitam tak bercahaya. Hitam dan calar-calar di sekelilingnya seperti corak yang indah di sebalik ibu jarinya. Dia berjalan lagi. Serasa ada sesuatu yang ganjil. Sungguh pelik dan ajaib. Di mana silapnya. Tiadapun yang ganjil pada kanvas itu. Hatta warna itupun tiada yang cacat celanya. Jadi dimanakah silap dan ganjil itu? Pelik lagi Pelik.

Lama juga Nase memikirkannya. Jam di dinding telah menunjukkan pukul 5 petang. Entah apa yang sedang berkecamuk di kotak mindanya sehinggakan solat Asar pun dilengah-lengahkan. Mungkinkah lantaran lukisan pelik itu yang penuh dengan lagak emosi dan nafsu kesombongan. Penuh dengan curahan isi hatinya yang selama ini terpedam di dasar tasik itu. Walaupun kelihatan airnya tenang, kocakan yang tidak seberapa akibat tiupan angin sopan namun di dalamnya penuh dengan rumpair yang berduri lagi kemerahan dan berlendir. Berbau hapak lagi membusuk. Walaupun penjuru sebelah kanan atasnya itu penuh dengan bunga-bunga yang indah, harum semerbak mewangi namun semakin hari layu satu persatu. Apa yang tinggal hanyalah rangi-rangi yang tidak berharga lagi. Tiada sesiapapun yang akan menyelami ketenangan airnya itu. Hanya dialah seorang diri, tanpa teman pengubat sepi.

(bersambung)

Penjelasan status hadith: Apabila tiba setengah Sya‘ban (15 Sya‘ban), maka janganlah berpuasa

untuk paparan yang lebik baik dengan warna, klik pautan asal dibawah:

http://ansarul-hadis.blogspot.com/2011/07/penjelasan-status-hadith-apabila-tiba.html

Oleh: Muhammad Fathi Ali al-Sakandary


# Matan Hadith:

إذا انتصف شعبان فلا تصوموا

Apabila tiba setengah Sya‘ban (15 Sya‘ban), maka janganlah berpuasa (sehingga Ramadhan)


# Takhrij:

Dikeluarkan oleh Ahmad (no. 9705), Al-Tirmizi (no. 738), Ibn Majah (no. 1651), Al-Baihaqi dalam Al-Kubra (no. 7751), Abu Daud (hadith no. 2337), Al-Nasa’i dalam Al-Kubra (no. 2911) dan lain-lain dengan lafaz yang sedikit berbeza[1], daripada Al-A‘la daripada Ayahnya daripada Abu Hurairah

# Status:

Tidak Sahih, bahkan Munkar.

Hadith ini diingkari oleh jumhur huffaz hadith salaf seperti ‘AbdulRahman Ibn Mahdi, Abu Zur‘ah Al-Razi, Ahmad bin Hanbal, Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, Al-Baihaqi, Yahya Ibn Ma‘in, Abu Bakr Al-Athram, Ibn Adi, Al-Nasa’i dan lain-lain[2]

Imam Ahmad menyatakan hadith ini sebagai ‘Munkar’ dan ‘tidak terpelihara’, Imam ‘AbdulRahman Ibn Mahdi tidak pernah menyebutkannya (meriwayatkannya) dan malah dia cuba mengelak diri daripada meriwayatkan hadith ini.

Imam Muslim pula meninggalkan hadith ini dan menolak untuk memasukkan dalam Sahihnya, malah ia juga tidak dimasukkan Imam Al-Bukhari dalam Sahihnya.

Mereka menolak hadith ini kerana masalah padanya, iaitu tafarrudnya (bersendiriannya) seorang rawi iaitu Al-A‘la yang meriwayatkan daripada Ayahnya (tafarrud Al-A‘la daripada Ayahnya) dan juga sebagaimana yang dikatakan Imam Ahmad ia bertentangan dengan hadith lain yang sahih menyatakan baginda Nabi SAW biasa menyambung terus puasa Baginda SAW daripada Sya‘ban ke Ramadhan.

Dalam Tahzib Al-Tahzib, Ibn Hajar menukilkan kata-kata Imam Abu Daud tentang Al-A‘la, kata Abu Daud:


وقال أبو داود:... أنكروا على العلاء صيام شعبان يعنى: حديث إذا انتصف شعبان فلا تصوموا

“….Mengingkari kami hadith puasa Sya‘ban daripada Al-A‘la iaitu hadith “Apabila tiba setengah Sya‘ban, maka janganlah berpuasa”[3]

Juga disebutkan oleh Imam Al-Baihaqi dalam Sunannya setelah meriwayatkan hadith ini:


قال أبو داود وقال أحمد بن حنبل هذا حديث منكر قال وكان عبد الرحمن لا يحدث به


"Berkata Abu Daud, berkata Ahmad bin Hanbal: hadith ini Munkar... AbdulRahman (Ibn Mahdi) tidak pernah sama sekali menyebutkannya/ meriwayatkannya…"[4]

Dan berkata Imam Abu Daud dalam Sunannya setelah meriwayatkan hadith ini:


قال أبو داود وكان عبد الرحمن لا يحدث به قلت لأحمد لم ؟ قال لأنه كان عنده أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصل شعبان برمضان

“AbdulRahman Ibn Mahdi tidak menyebutkannya/tidak meriwayatkannya”, aku bertanya kepada Ahmad: kenapa? Ahmad berkata (menjawab): Kerana sesungguhnya Baginda SAW biasa menyambung terus puasa Sya‘ban dengan puasa Ramadhan...”[5]

Begitu juga dalam kitab Nasbu Rayah menyebutkan ketika membincangkan hadith ini:

وَقَالَ النَّسَائِيّ: لَا نَعْلَمُ أَحَدًا رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ غَيْرَ الْعَلَاءِ، وَرُوِيَ عَنْ الْإِمَامِ أَحْمَدَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ: هَذَا الْحَدِيثُ لَيْسَ بِمَحْفُوظٍ، قَالَ: وَسَأَلْت عَنْهُ ابْنَ مَهْدِيٍّ فَلَمْ يُصَحِّحْهُ: وَلَمْ يُحَدِّثْنِي بِهِ، وَكَانَ يَتَوَقَّاهُ، قَالَ أَحْمَدُ: وَالْعَلَاءُ ثِقَةٌ، لَا يُنْكَرُ مِنْ حَدِيثِهِ إلَّا هَذَا

Berkata Imam Al-Nasa’i: "Tidak diketahui satupun yang meriwayatkan hadith ini kecuali Al-A‘la seorang sahaja, dan diriwayatkan daripada Imam Ahmad, sesungguhnya dia berkata (kata Ahmad): “Hadith ini tidak terpelihara”, aku bertanya hadith ini kepada ‘AbdulRahman (Ibn Mahdi) dan dia tidak pernah sama sekali menyebutkannya (tidak meriwayatkannnya) dan dia cuba untuk sedaya upaya tidak meriwayatkannya..., dan berkata Ahmad lagi: Al-A‘la seorang yang Thiqah, tidak diingkari (tidak ditolak) hadith-hadithnya kecuali hadith ini…"[6]

Berkata Imam Al-Nawawi dalam kitab Al-Majmu‘:

البيهقى عن أبي داود أنه قال قال أحمد بن حنبل هذا حديث منكر قال وكان عبد الرحمن لا يحدث به يعني عبد الرحمن بن مهدى وذكر النسائي عن أحمد بن حنبل هذا الكلام قال أحمد والعلاء بن عبد الرحمن ثقة لا ينكر من حديثه إلا هذا الحديث قال النسائي ولا نعلم أحدا روى هذا الحديث غير العلاء

“Al-Baihaqi daripada Abu Daud, sesungguhnya berkata Ahmad: hadith ini Munkar, ‘AbdulRahman (Ibn Mahdi) tidak pernah sama sekali menyebutkannya (meriwayatkannya), dan Al-Nasa’i menyebutkan daripada Ahmad bin Hanbal kalam ini, berkata Ahmad: "Al-A‘la bin ‘AbdulRahman Thiqah, tidak diingkari (diterima) hadith-hadithnya kecuali satu hadith ini", dan berkata Al-Nasa’i: "Tidak diketahui satupun yang meriwayatkan hadith ini kecuali Al-A‘la..."[7]

Juga dalam kitab Tadrib Al-Rawi, Imam Al-Suyuti menyebutkan bahawa:


كحديث العلاء عن أبيه عن أبي هريرة في النهي عن الصوم إذا انتصف شعبان تركه مسلم لتفرد العلاء به

“...Seperti hadith Al-A‘la daripada Ayahnya daripada Abu Hurairah dalam bab larangan berpuasa “apabila tiba pertengahan Sya‘ban..", Imam Muslim meninggalkan hadith ini (tidak memasukkan dalam Sahihnya) kerana tafarrudnya Al-A‘la daripada Ayahnya..."[8]

Begitu juga disebutkan dalam kitab Al-Maudhu‘at, bahawa Imam Muslim menolak hadith ini:


مثل حديث العلاء بن عبدالرحمن عن أبيه عن أبى هريرة أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: " إذا انتصف شعبان فلا تصوموا حتى يجئ رمضان " وقد خرج مسلم كثيرا من حديث العلاء في الصحيح وترك هذا وأشباهه مما انفرد به العلاء عن أبيه

"…Contohnya hadith Al-A‘la bin ‘AbdulRahman daripada Ayahnya daripada Abu Hurairah, sesungguhnya Nabi SAW bersabda: "-matan hadith ini-", dan sesungguhnya Imam Muslim mengambil (memasukkan) banyak hadith-hadith yang diriwayatkan oleh Al-A‘la dalam Sahihnya, tetapi meninggalkan hadith ini dan yang lain seumpamanya kerana tafarrudnya Al-A‘la daripada Ayahnya..."[9]

Imam Ibn Adi: menyatakan hadith ini Gharib[10], Imam Yahya Ibn Main: menyatakan hadith ini Munkar[11], imam Abu Bakr Al-Athram (iaitu murid imam Ahmad): juga menyatakan hadith ini Munkar, juga kata Al-Athram lagi semua hadih-hadith (lain) yang ada adalah bertentangan dengan hadith ini[12]

# Fiqh al-Hadith:

Dalam bab ini terdapat beberapa pendapat berkenaan hukum berpuasa selepas 15 Sya‘ban, antaranya:

1- Haram:

Mazhab Al-Zahiri mengharamkan berpuasa selepas 15 Sya‘ban. Dalil mereka adalah hadith yang kita bincangkan di atas iaitu "Apabila tiba setengah Sya‘ban (15 Sya‘ban), maka janganlah berpuasa", dan dinukilkan oleh Dr. ‘Abdul Karim Zaidan dalam kitabnya Al-Mufassal Fi Ahkam Al-Mar'ah, bahawa disebutkan Ibn Hazm dalam Al-Muhalla maksud haram itu bukanlah bererti haram berpuasa setiap hari selepas 15 Sya‘ban secara keseluruhan, akan tetapi hanya pada 16 Sya‘ban.

Kata Ibn Hazm dalam Al-Muhalla: "Larangan untuk berpuasa hanyalah untuk tanggal 16 sahaja. Itulah hari seseorang tidak boleh berpuasa"[13]. Ini kerana adanya hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim, berbunyi: “Janganlah salah seorang kamu mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari. Kecuali seseorang yang berpuasa dengan satu puasa (adat kebiasaannya) maka berpuasalah pada hari itu"[14]. Hal yang sama juga disebutkan oleh Syaikh Al-Muhaddith Dr. Mahir Yasin Al-Fahl[15].

2- Makruh:

Sebahagian fuqaha' menyatakan bahawa Makruh berpuasa selepas 15 Syaban jika seseorang itu tiada kelaziman berpuasa secara adat [kerap] pada bulan Sya‘ban. Antara yang mendokong pendapat ini adalah jumhur Mazhab Al-Syafi‘i. Dalil mereka adalah hadith yang kita bincangkan di atas iaitu hadith "Apabila tiba setengah Sya‘ban (15 Sya‘ban), maka janganlah berpuasa", dan digabungkan dengan hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim, berbunyi: “Janganlah salah seorang kamu mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari. Kecuali seseorang yang berpuasa dengan satu puasa (adat kebiasaannya) maka berpuasalah pada hari itu" [16] [17]

3- Dibolehkan dan tidak makruh:

Mazhab jumhur fuqaha' lainnya membolehkan berpuasa dan tidak makruh berpuasa selepas 15 Sya‘ban, kerana hadith yang melarangnya adalah Dha‘if, iaitu hadith yang kita bincangkan di atas.

Kesimpulannya, pendapat yang kuat adalah pendapat yang ketiga. Iaitu boleh berpuasa selapas nisfu Sya‘ban, sebagaimana kata Imam Al-Syaukani ketika membincangkan masalah ini dalam Nail Al-Autar: “Jumhur ‘ulama’ membolehkan dan tidak melarang puasa selepas nisfu Sya‘ban (selepas 15 Sya‘ban) kerana hadith yang melarangnya adalah Dha‘if"[18].

Kata Syaikh Al-Muhaddith Dr. Mahir Yasin Al-Fahl dalam masalah ini: "Mazhab jumhur inilah yang paling kuat, tiadanya makruh serta dibolehkan berpuasa pada bahagian kedua Syaban [selepas 15 Sya‘ban] kerana Dha‘ifnya hadith Al-A‘la…"[19]

Akan tetapi perlu diingat bahawa jika seseorang itu mendahului sehari atau dua hari sebelum Ramadhan dengan berpuasa sedangkan ia bukanlah puasanya yang biasa dia lazimi kebiasaannya, iaitu dia hanya berpuasa pada sehari atau dua hari sebelum Ramadhan misalnya dengan niat khusus untuk menyambut Ramadhan dan seumpamanya, perbuatan ini adalah terlarang.

Dalilnya larangannya adalah hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim, berbunyi: “Janganlah salah seorang kamu mendahului Ramadhan dengan berpuasa sehari atau dua hari. Kecuali seseorang yang berpuasa dengan satu puasa (adat kebiasaannya) maka berpuasalah pada hari itu"[20].

Antara hikmah larangan ini disebut oleh Dr. ‘Abdul Karim Zaidan iaitu adalah "agar tidak tercampur antara puasa sunnah dan puasa fardhu, iaitu puasa Ramadhan. Larangan ini sebetulnya tidak berlaku bagi mereka yang kebiasaanya berpuasa sunnah bertepatan dengan hari tersebut.

Ada juga yang mengatakan hikmah larangan untuk melakukan puasa pada sehari atau dua hari sebelum Ramadhan adalah kerana puasa Ramadhan kewajipannya bergantung pada ru'yah Hilal, barangsiapa yang sengaja dan bukan puasa adat mendahului bulan Ramadhan dengan sehari atau dua hari puasa seolah-olah dia berusaha memutuskan hukum tersebut, iaitu hukum kewajipan berpuasa Ramadhan mengikut ru'yah Hilal, demikian penakwilan para fuqaha' mengenai hikmah larangan ini sebagaimana yang disebutkan dalam kitab Tuhfah Al-Ahwazi bi Syarah Jami‘ Al-Tirmizi[21].



----------------------- Nota Kaki :


[1] lafaz yang disebutkan di atas adalah lafaz Abu Daud

[2] Walaupun Imam Al-Tirmizi mensahihkan hadith ini dalam Sunannya, kata Al-Tirmizi “Hasan Sahih”, akan tetapi para huffaz yang lebih hebat dan lebih berilmu daripada Al-Tirmizi mengingkari hadith ini, maka penilaian Al-Tirmizi adalah lemah dan beliau tersilap, qaul dan penilaian jumhur dan majoriti huffaz Salaf diutamakan dan diunggulkan. Hal ini adalah seperti yang dijelaskan oleh Ibn Rajab Al-Hanbali dalam Lato’if Al-Ma‘arif ketika menjelaskan status hadith ini, kata Ibn Rajab:

حديث العلاء بن عبد الرحمن عن أبيه عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: إذا انتصف شعبان فلا تصوموا (حتى رمضان) وصححه الترمذي وغيره واختلف العلماء في صحة هذا الحديث ثم في العمل به: فأما تصحيحه فصححه غير واحد منهم الترمذي وابن حبان والحاكم والطحاوي وابن عبد البر وتكلم فيه من هو أكبر من هؤلاء وأعلم وقالوا هو حديث منكر منهم عبد الرحمن بن المهدي والإمام أحمد وأبو زرعة الرازي

“Hadith Al-A‘la bin ‘AbdulRahman daripada Ayahnya daripada Abu Hurairah daripada Nabi S.A.W, sabdanya: “Apabila tiba setengah Sya‘ban (15 Sya‘ban), maka janganlah berpuasa (sehingga Ramadhan)", hadith ini disahihkan Al-Tirmizi dan lain-lain, dan berlaku perselisihan dalam kalangan ‘ulama’ akan kesahihan hadith ini…yang mensahihkannya antaranya: Al-Tirmizi, Ibn Hibban, Al-Hakim, Al-Tahawi, dan Ibn ‘Abdi l-Bar, dan menyebutkan daripada kalangan mereka yang lebih hebat dan lebih berilmu daripada mereka: hadith ini Munkar, antaranya ialah ‘AbdulRahman Ibn Mahdi, Imam Ahmad, dan Abu Zur‘ah Al-Razi…." (rujuk Lato’if Al-Ma`arif, juz 1, hal. 151)

[3] rujuk Tahzib Al-Tahzib, rijal: Al-A‘la bin ‘AbdulRahman bin Ya'kub Al-Harqi

[4] rujuk Sunan Al-Baihaqi Al-Kubra, komentarnya terhadap hadith ini

[5] rujuk Sunan Abi Daud, komentarnya pada hadith no. 1651

[6] rujuk Nasbu Rayah, takhrij Hadith Al-Hidayah, juz 4, hal. 384

[7] rujuk Al-Majmu‘ Syarah Muhazzab, Imam Al-Nawawi, juz 6, hal. 399

[8] rujuk Tadrib Al-Rawi, juz 1, hal. 141

[9] rujuk Al-Maudhu‘at, juz 1, hal. 33

[10] dalam Al-Kamil fi Dhua‘fa’

[11] sebagaimana disebutkan oleh Ibn hajar dalam Fathu l-Bari

[12] disebut oleh Ibn Rajab dalam Lato’if Al-Ma‘arif

[13] rujuk Al-Muhalla Ibn Hazm, juz 7, hal 25-26, dinukil daripada Al-Mufassal Dr. ‘Abdul Karim Zaidan

[14] Al-Bukhari (no. 1914) & Muslim (no. 2514)

[15] rujuk Al-Mufassal Fi Ahkam Al-Mar’ah, Dr. ‘Abdul Karim Zaidan, bab larangan berpuasa selepas nisfu Sya‘ban dan Athar ‘Ilal Al-Hadith Fi Ikhtilaf Al-Fuqaha', Dr. Mahir Yasin Al-Fahl, subtopik: hukum berpuasa selepas nisfu Sya‘ban sehingga Ramadhan

[16] Lihat nota kaki no. 14

[17] Rujuk kitab Al-Maudhu‘at dan penjelasan Al-Tirzmizi dalam Sunannya selepas meriwayatkan hadith yang kita dibincangkan di atas, serta Athar ‘Ilal Al-Hadith, Dr. Mahir Yasin Al-Fahl

[18] rujuk Nailu l-Autar, Al-Syaukani

[19] rujuk Athar ‘Ilal Al-Hadith Fi Ikhtilaf Al-Fuqaha’, Dr. Mahir Yasin Al-Fahl

[20] Lihat nota kaki no. 14

[21] rujuk Al-Mufassal, Dr. ‘Abdul Karim Zaidan, bab mendahului Ramadhan dengan sehari atau dua hari puasa

copy & Paste dari
http://al-fikrah.net/index.php?name=News&file=article&sid=1066

Cerpen: Hati Kanvas

(sambungan)
Nase meneruskan kerjanya. Dentuman-dentuman air hujan, cakaran-cakaran kuku besi dan deruan nyaring bersama larian kekura mempercepatkan lagi gerakan jejarinya. Kali ini bakul sampah yang sentiasa bersamanya tidak lagi menjadi sarang tebuan. Kali ini bakul sampahnya itu bersama-sama meratapi kesyahduan menggila dalam benaknya. Tiada lagi kedengaran laungan-laungan pilihan raya yang selalu bermain di benak fikirannya. Tiada lagi gelak ketawa anak-anak muda lagi mudi tanpa seurat benang menghantui kotak fikirannya dan tiada lagi jejari tangannya itu berhenti dari mengukir kanvasnya. Kini, kanvas itu semakin ligat diwarnai dengan himpunan berwarna dan lima jari itu tidak mahu ketinggalan daripada menjadi bahana kekotoran warna-warnanya. Biarlah warna-warna itu menjadi tanda ketidakfahamannya.

"Saudaraku dalam iman. Dunia ini hanyalah sebuah tempat persinggahan sementara. Di dalamnya dipenuhi dua jenis manusia. Orang yang pertama adalah orang yang berpegang kepada Al-haq dan yang satunya lagi merupakan orang yang berpegang kepada Al-batil. Adapun orang yang pertama tadi, adalah manusia yang hidupnya penuh dengan Nur cahaya, yang terang benderang lagi indah berkelipan. Manakala yang keduanya pula dipenuhi dengan kegelapan umpama melihat seekor semut hitam di dalam lubang yang gelap di waktu malam. Orang yang pertama menjadikan ketaatannya hanya kepada Alloh dan RasulNya namun orang kedua hanya menjadikan syaitan dan kuncu-kuncunya; sebagai idola hidupnya. Untuk menjadi orang yang memegang Al-haq itu bukannya mudah berbanding Al-batil kerana manusia yang hanya menurutkan hawa dan nafsunya dengan mudah menjadi sasaran Al-batil itu".

Nase berhenti seketika apabila kotak mindanya tiba-tiba diganggu oleh kata-kata itu. Dari manakah datangnya suara itu. Setahunya, tiada pun kelihatan surau atau masjid berdekatan dengannya. Hatta rumah setinggan pun tidak kelihatan batang hidungnya. Hanyasanya dia ditemankan oleh pohon-pohon renek dan rumput-rumut rumpai yang berlatarkan pandangan indah sang tasik yang menghijau lagi jernih.

"Adakah aku bermimpi?" bisik hati kecilnya. Kini otak mindanya begitu ligat berfungsi sehinggakan impuls yang dibawa oleh beberapa saraf dalam tubuhnya menuju saraf tunjang pun tidak mampu memtafsirnya. Namun Nase meneruskan juga gerak geri jari jemarinya. Ligat dan pantas pergerakannya.

"Redupnya lukisan ini!"

Entahlah. Seredup-redup lukisan itu, redup lagi hati kecilnya itu. Ingin sahaja dititiskan air matanya dan meraung sekuat-kuatnya. Kenapalah manusia yang tidak berdoa itu menjadi mangsa kekejaman manusia yang lainnnya. Kenapa bukan dirinya yang dijadikan sasaran kekejaman itu. Sekurang-kurangnya dia boleh mempertahankan haknya sebagai penghuni dunia seperti mereka.

Nase berhenti daripada melukis. Baginya, seni yang mengalir dalam darahnya tidak lagi berharga. Jari jemarinya mula malas dan tidak berupaya meneruskan lukisan itu. Hatinya semakin sebak. Dia mula terkenangkan kisah silamnya. Dia diberi makanan basi sebagai sarapan paginya dan menjadi hamba abdi di sebelah petangnya sekembali dari sekolah. Tapi, itu hanya perkara kecil; kerana dia masih boleh makan dan masih boleh bersekolah. Tapi, mereka! Tiada seorang pun yang memperdulikannya. Samalah seperti mana dia tidak diperdulikan di bawah jambatan usang bersama sehelai kain sarung sahaja. Kalau sekadar berunding di meja bulat, di bilik berhawa dingin, berbumbung, berkerusi empuk dan dijamahkan dengan makanan-makanan yang lazat, takkan mungkin dapat menyelesaikan keperitan yang mereka alami itu. Mereka bukannya inginkan rundingan, tapi mereka inginkan bantuan dan keadilan. Bantuan yang berbentuk besi. Besi yang boleh melayang seperti mana musuh mereka gunakan. Bantuan yang boleh membela titisan merah yang tertumpah tanpa diminta dan bantuan yang mampu menagih hutang-hutang yang tidak terbayar dan sengaja dilupakan. Lihatlah resam angsa, seekor dikacau maka yang lain bingkas bangun mengejar dan menentang. Walaupun dia tahu lawannya bukan calang-calang kehebatannya. Kalau sekadar rundingan, takkan mungkin dapat membentuk keadilan; kerana rundingan itu lebih dikuasai oleh penentang-penentang kedamaian. Dan dengan rundingan itulah, anak-anak yatim piatu, janda-janda dan orang yang berkerut di dahinya semakin bertambah bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Dan dalam suasana itulah, hati Nase bagaikan memberontak. Ingin sahaja dikoyakkannya lukisan di hadapannya. Ingin sahaja diconteng-contengnya karya yang baru itu biar menjadi puntungan-puntungan rokok yang telah dilenyek-lenyek oleh kaki-kaki gajah.

(bersambung)

Tuesday, August 9, 2011

Cerpen: Hati Kanvas

Ruang segiempat dalam pandangan tiga dimensi itu terasa sunyi dan sempit. Setiap penjurunya bagaikan bergerak perlahan-lahan menuju ke titik pusat. Kecil dan semakin kecil. Gerakan itu bagaikan menghimpitkan lima batang jejari kanan yang sedang ligat menconteng di tengah-tengah titik pusat ruang segiempat itu. Kelihatan di tengah-tengah itu bagaikan ada orang yang tidak siuman. Mula-mula jejari telunjuk. Disusuli pula jari hantu, jari kelingking, jari tengah dan akhirnya ibu jari yang sudah separuh kudung. Gayanya umpama manusia yang penuh dengan kevarisian yang tiada samanya dengan orang lain. Tiadapun kelihatan di tangan kanan itu sebatang pen ataupun sebatang berus. Hanyasanya lima jejari itulah yang ada; yang saat demi saat dihimpit oleh pepenjuru segiempat itu. Dan begitulah jua lumrah hidupnya. Hidup umpama musafir yang semakin dipinggirkan. Kalau tidakpun umpama seniman jalanan yang tidak bernama.

Dalam ruang segiempat itu jugalah, sejengkal demi sejengkal kakinya mula bergerak-gerak; menolak himpitan pepenjuru itu. Entah apa yang difikirkannya. Mungkinkah dia memikirkan bahawa dia akan selamat. Selamat dengan kota impiannya. Kota yang hanya ditinggali oleh margastua-margastua yang semakin tua dan pupus. Kota yang hanya ditinggali oleh pepohon renek yang tinggal reranting kurus dan dedahan rapuh. Dan mungkinkah dia memikirkan bahawa kota impian itulah yang mencetuskan kontroversi dengan aliran darah-darah suci yang harum semerbak dari titisan-titisan kulit yang dihiris rerumput semalu tinggi dan tajam. Dan setinggi manapun semalu di kota impian itu... dalam ingatannya hanya satu; Lawan tetap lawan, jangan undur ke belakang, agar perjuangan menegakkan keadilan tertunai dengan nilai yang tidak mampu dihitung oleh wang ringgit. Biar pun dirinya dihimpit oleh pepenjuru segiempat itu.

Dia masih lagi terngiang-ngiang jeritan sayu si anak-anak kecil, balu-balu dan si janda-janda berkerut di dahi; merintih... takut... meraung... sedih... geram... dengan suara tersekat di kerongkong. Di depan mata mereka melayang-layang besi-besi kecil lagi tajam yang boleh menembusi tempurung kepala mereka. Bukan satu tempurung sahaja, bahkan dua tiga tempurung pun akan disentuhnya. Ketika itu air mata darah sekalipun tidak mampu menjawab persoalan yang bermain di benak fikirannya. Hanya dakwat merah saja yang menjadi latar kehidupannya. Dan hanya tubuh-tubuh bogel saja yang menjadi tanah dan dataran tepatnya berpijak.

Dia menangis apabila mengenangkan kisah itu. Dan di kota impian itulah terjawab segala-galanya. Kesedihan, kekesalan, keperitan dan kedukaan tersimpan di kota itu jugalah. Duka seorang hamba yang terlupa asal usulnya. Duka yang sekadar menjadi pemerhati dunia. Dia menangis dan terus mengesatnya. Dan air mata itulah menjadi teman hidupnya. Tapi apakan daya; kalau bukan minggu ini, minggu depan... kalau bukan bulan ini, bulan depan... kalau bukan tahun ini, tahun depan... perjuangan dan hidup ini mesti diteruskan.

"Hai, Nase! Sehari suntuk kau melukis. Apa yang kau lukiskan?"
"Abstrak!"
"Abstrak?"
"Biasalah Rie... Kalau dah hobi, nak buat macam mana?"
"Kalau iyapun... Solat Zohor dah ke belum?"
"Astaghfirullah...Belum!". Nase bingkas bangun dari kerusi buruk di tengah-tengah pepenjuru segiempat itu. Rie hanya menggelengkan kepalanya. Rie masih teringat akan pesanan rakannya itu. "Hobi... Hobi juga, pasal solat; jangan sampai tinggal. Jangan sampai dunia diuruskan hinggakan akhirat diabaikan. Bila dunia dah menjadi rebutan, maka akhirat akan menjauhkan kita. Bukan lantaran akhirat itu menjauhkan dirinya, hanyasanya kitalah yang menjauhkan diri dari beramal untuk menuju akhirat itu. Kata orang; cinta dunia dan takutkan mati"

"Rie!!! Apa yang tenungkan itu? Lukisan itu belum siap lagi"
"Nase, lain benarlah lukisan kamu ini. Tak sama dengan yang lain. Lukisan ini macam penuh dengan emosi. Warna merah menyelubungi latar, warna coklat terputus-putus menjadi tapaknya. Tak fahamlah?"
"Rie... Rie... Sejauhmanapun ketidakfahaman kamu itu, aku lagi tak faham mengapa aku melukis macam itu. Tangan ini sajalah yang faham akan isinya"
"Lain benarlah huraiannya. Tak macam selalu. Rasanya... inilah satu-satunya lukisan yang tak terjawab bila ku tanya. Takkan rahsia kot?"
"Rie... Rie... Rasanya kau takkan faham. Walaupun angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa iu mampu menggoyangkan dedaunan kelapa dan kita mampu menyaksikan lambaian-lambaian indah, kau takkan mungkin faham. Hatta aku sendiri pun takkan faham"
"Jika begitulah ceritanya, sampai kiamat pun aku takkan faham. Jadi... macam mana aku bisa memahaminya dong?"
"Kalau kau nak faham juga, siapakah sebenarnya yang paling malang di dunia?"
"Mereka dan keluarga merekalah"
"Rie!... Rie!..." Nase menggelengkan kepala.
Gelengan yang paling menjengkelkan nalurinya. Kerana gurauan semacam itulah, anak-anak kecil yang masih bayi itu kehilangan kedua orang tuanya. Dan kerana gurauan begitulah, akhirnya tubuh badan mereka tidak mempunyai harga lagi. Bahkan lebih jijik seperti sampah yang kian berulat lagi berbau busuk.

(bersambung)